سنسورهای میللنگ و میلسوپاپ
موتورهای امروزی برای کارکرد دقیق به اطلاعات لحظهای از اجزای اصلی نیاز دارند. دو قطعه حیاتی که این اطلاعات را به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) میرسانند سنسور موقعیت میللنگ (CKP) و سنسور موقعیت میلسوپاپ (CMP) هستند. این دو سنسور مثل چشم و گوش عمل میکنند تا زمان جرقه و پاشش سوخت را بینقص تنظیم کند.

سنسور موقعیت میللنگ (CKP)
-
وظیفه: اندازه گیری سرعت چرخش و زاویه دقیق میل لنگ.
-
محل نصب: نزدیک چرخ دندانهدار فلایویل یا جلوی میللنگ.
-
نقش اصلی: ارسال برای زمانبندی جرقه شمعها و پاشش انژکتور. بدون آن، موتور حتی روشن نمیشود.
علائم خرابی:
-
روشن نشدن موتور یا خاموش شدن در حین حرکت
-
لرزش و ریپ زدن در دورهای مختلف
-
روشن شدن چراغ چک و خطای P0335 در دیاگ
سنسور موقعیت میلسوپاپ (CMP)
-
وظایف: تشخیص موقعیت دقیق میل سوپاپ برای کنترل باز و بسته شدن سوپاپ و دود.
-
محل نصب: روی سرسیلندر، کنار میلسوپاپ.
-
نقش کلیدی: تعیین سیلندر در حال احتراق برای تزریق دقیق سوخت و جرقه بهموقع.
علائم خرابی:
-
استارت بلند یا سخت روشن شدن موتور
-
کاهش توان و شتاب
-
مصرف سوخت بیشتر و افزایش آلایندگی
-
کد خطای P0340 در دیاگ
همکاری دو سنسور با ECU
داده ها را هم زمان و مقایسه می کند
-
اگر همخوانی نباشد، زمان جرقه و پاشش اصلاح می شود.
-
این هماهنگی باعث عملکرد نرم افزار موتور، مصرف سوخت بهینه و کاهش آلایندگی می شود.
نگهداری و تست
-
بررسی منظم سوکت و سیمکشی برای جلوگیری از زنگ زدگی یا قطعی.
-
امتحان کردن نوک سنسور در صورت وجود براده فلزی.
-
تست با مولتیمتر یا دیاگ برای سنجش ولتاژ و مقاومت.
هزینه و تعویض
-
قیمت این سنسورها نسبتاً اقتصادی است ولی خرابی آنها میتواند باعث خاموشی کامل موتور شود.
-
توصیه میشود در صورت خرابی، از سنسور اورجینال استفاده شود تا مطمئن شوید که به ECU برسد.
جمع بندی
سنسورهای موقعیت میللنگ و میلسوپاپ قلب الکترونیکی سیستم جرقهزنی و سوخت رسانی عبارتند از:
-
CKP سرعت و زاویه میللنگ را گزارش میکند.
-
ترتیب موقعیت سوپاپها را اعلام میکند.
بیتوجهی به خرابی آنها میتواند منجر به عدم مصرف درست خودرو و مصرف سوخت زیاد شود. سرویس و تست دورهای این دو سنسور کوچک اما حیاتی را فراموش نکنید.



