وظیفه ی شاتون در موتور
شاتون یکی از قطعات کلیدی موتورهای احتراق داخلی است. این قطعه به شکل یک میلهی فلزی طراحیشده و پیستون را به میللنگ متصل کند. در واقع شاتون پل ارتباطی بین حرکت خطی پیستون و حرکت چرخشی میللنگ است. بدون وجود این قطعه، انرژی تولید شده در سیلندر به چرخها منتقل نمیشود.

وظایف شاتون
شاتون نقشهای بسیار مهمی در موتور دارد که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
انتقال نیرو از پیستون به میل لنگ و ایجاد حرکت چرخشی
-
تبدیل حرکت رفت و برگشتی پیستون به حرکت دورانی
-
حفظ هماهنگی و ترکیب بین حرکت اجزای مختلف موتور
-
فشار تحمل و حرارت بیش از حد از احتراق درون سیلندر
جنس و ساختار شاتون
شاتونها باید استحکام بسیار بالایی داشته باشند، زیرا در هر لحظه تحت فشار و ضربات شدید ناشی از انفجار سوخت در سیلندر هستند.
-
در خودروهای معمولی، شاتونها معمولاً از فولاد آلیاژی مقاوم ساخته میشوند.
-
در خودروهای اسپرت و مسابقهای، از شاتونهای سبکتر و مقاومتر (مثل ماشینی یا تیتانیومی) استفاده میشود تا هم قدرت موتور افزایش یابد و هم وزن موتور کمتر شود.
علائم خرابی شاتون
خرابی شاتون میتواند پیامدهای بسیار جدی و پرهزینهای داشته باشد. برخی از نشانههای خرابی شاتون عبارتاند از:
-
صدای تقه یا ضربه شدید از موتور (بهخصوص هنگام گاز دادن یا تحت فشار بودن موتور)
-
کاهش فشار روغن موتور
-
لرزش غیرعادی موتور در هنگام کارکرد
-
موارد شدید: شکستن شاتون که میتواند باعث آسیب جدی به بلوک سیلندر و حتی نابودی کامل موتور شود.
جمع بندی
شاتون یکی از حساسترین و حیاتیترین قطعات موتور خودرو است. اگر این قطعه خراب شود، نهتنها عملکرد خودرو مختل خواهد شد، ممکن است هزینههای بسیار سنگینی برای تعمیر موتور به وجود بیاورد.
برای جلوگیری از آسیب به شاتون، لازم است:
-
از روغن موتور با کیفیت و مناسب استفاده کنید.
-
سرویس دوره ای و منظم موتور را بررسی کنید.
-
در صورت شنیدن صدای غیرعادی یا مشاهده خرابی، سریعاً خودرو را به مکانیک متخصص نشان دهید.


