پنج تکنیک طلایی رانندگی اقتصادی!
با این ۵ روش ساده، مصرف سوخت ماشینتان را تا ۳۰ درصد کاهش دهید!
با افزایش هزینههای زندگی، گرانی بنزین و نگرانیهای زیستمحیطی، داشتن یک سبک رانندگی اقتصادی دیگر فقط برای رانندگان حرفهای نیست. اما همه ما به آن نیاز داریم.
رانندگی اقتصادی نهتنها به کاهش هزینههای سوخت کمک میکند، بلکه باعث کاهش استهلاک قطعات خودرو، افزایش عمر مفید موتور و ترمز، و حتی کاهش تعویض سیستمها میشود.
در این مقاله، با ۵ تکنیک کاربردی و طلایی برای رانندگی اقتصادی و کممصرف آشنا میشوید که میتوانید در هر نوع خودرویی – از پراید تا خودروهای وارداتی – به کار ببرید.

-
گاز دادن و ترمز شدید را فراموش کنید!
یکی از بزرگترین دشمنان مصرف بهینهی سوخت، رفتارهای تهاجمی پشت فرمان است. شتابگیری باعث بالا رفتن لحظهای دور موتور میشود که مصرف سوخت را چند برابر میکند. از طرف دیگر، ترمزهای شدید نیزانرژی بسیار زیادی هدر میدهند و باعث فرسایش لنت و دیسک ترمز میشوند.

چطوری اصلاح کنیم؟
با نرمی پدال گاز را فشار دهید و شتابگیری را کنترل کنید.
هنگام دیدن چراغ قرمز یا ترافیک از فاصله دور پا را از گاز بردارید تا ماشین بهمرور سرعت کم کند.
در سراشیبیها از ترمز موتور (کم کردن دنده) استفاده کنید.
در نتیجه: رانندگی نرم = مصرف کمتر + استهلاک کمتر + ایمنی بیشتر

-
دنده ی درست، کلید مصرف درست
یکی از اشتباهات رایج در رانندگی این است که راننده با نامناسب نسبت به سرعت، حرکت میکند. برای مثال، حرکت با دندهای پایین در سرعت بالا، مصرف انرژی را افزایش میدهد و هم به موتور فشار وارد میکند. برعکس، دندهای بالا در سرعت کم باعث کاهش دور موتور و مصرف بالا میشود.
قانون طلایی:
در سرعت های پایین از دنده های ۱ و ۲ استفاده کنید، در سرعت های متوسط ۳ و ۴ و در سرعت های بالا دنده های ۵ یا ۶.
دور موتور را بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نگه دارید تا موتور در حالت بهینه کار کند.

-
فشار باد لاستیکها همیشه باید استاندارد باشد
یکی از سادهترین عوامل در مصرف سوخت، تنظیم فشار باد لاستیکهاست. لاستیکهای کمباد اصطکاک بیشتر با زمین دارند و باعث میشوند موتور برای حرکت، انرژی مصرفی بیشتر شود.
چگونه بفهمیم فشار باد درست است؟
معمولاً دقیقاً فشار باد را میتوان روی بدنهای در راننده یا دفترچه خودرو پیدا کرد.
هر ۲ هفته یکبار در یک پمپبنزین یا تعمیرگاه فشار باد را بررسی و تنظیم کنید.

- از درجا کار کردن ماشین خودداری کنید
روشن نگه داشتن خودرو در حالت ایستا (درجا کار کردن) یکی از بزرگترین اتلافهای سوخت است. این اتفاق معمولاً در زمان انتظار یا در تصادف رخ می دهد. موتور در این حالت کار می کند ولی خودرو حرکتی ندارد. یعنی مصرف بنزین بدون بازده!
اگر توقف شما بیشتر از ۹۰ ثانیه طول میکشد، بهتر است موتور را خاموش کنید.
کولر را در حالت توقف روشن نگذارید، چون بار زیادی به موتور وارد میکند.
روشن بودن خودرو بهمدت ۱۰ دقیقه درجا، معادل ۱۰۰ تا ۱۵۰ سیسیسی بنزین است!

- بار اضافه و باربند = مصرف بیشتر، شتاب کمتر
خودرو برای حمل وزنی طراحی شده است. اضافه شدن بار غیرضروری بهخصوص در عقب یا روی باربند باعث میشود خودروی سنگینتر شود، شتاب آن را کاهش دهد و موتور برای حرکت، بنزین بیشتر بسوزاند.
پیشنهاد:
صندوق عقب را بررسی کنید و فقط وسایل مورد نیاز را حمل کنید.
اگر از باربند استفاده نمیکنید، آن را باز کنید. حتی باربند خالی نیز مقاومت در برابر هوای ایجاد میکند.
هر 50 کیلو بار میتواند بین ۳ تا ۵ درصد مصرف سوخت را افزایش دهد.

بخش ویژه: راهکارهای پیشرفته برای رانندگی اقتصادی
اگر به دنبال رانندگی حرفهای و بهینه هستید، نکات زیر را هم در نظر بگیرید:
رانندگی در ساعات خلوت و با حداقل ترافیک.
بررسی وضعیت سیستم انژکتور، شمعها و سنسور (در سرویسهای دورههای).

جمع بندی:
رانندگی اقتصادی فقط یک سبک رانندگی نیست. ترکیبی از عادتهای هوشمندانه + رعایت اصول مکانیکی است. اگر این 5 تکنیک را در رانندگی روزمره خود انجام دهید، نهتنها مصرف سوختتان را به طور قابلتوجهی کاهش میدهند، بلکه سلامت موتور، لاستیک، ترمز و سایر اجزای خودرو نیز حفظ میشوند.
در این شرایط اقتصادی، حتی کاهش مصرف روزانه چند میلیون تومان، در طول ماه و سال به صرفهجوییهای بزرگ تبدیل میشود.