اخبار خودرو, راهنمای خرید, فناوری خودرو

نقش رادیاتور و واترپمپ در موتور

موتور خودرو هنگام حرکت بین 90 تا 110 درجه سانتی‌گراد گرما تولید می‌کند. با این حرارت، روغن می‌سوزد، تغییر شکل می‌دهد و حتی ممکن است موتور کاملاً از کار بیفتد باشد. رادیاتور و واترپمپ دو قطعه اصلی سیستم خنک‌کاری هستند که مانند یک تیم منسجم، حرارت را کنترل می‌کنند. در این مقاله همه چیز را درباره عملکرد، نشانه‌های خرابی و روش نگهداری آن‌ها می‌خوانید.

رادیاتور چیست و چگونه کار می کند؟

رادیاتور یک مبدل حرارتی است که مایع خنک‌کننده (آب و ضدیخ) داغ را از موتور دریافت کرده و گرما را به هوای بیرون منتقل می‌کند.

  • ساختار: شبکه‌های از لوله‌های باریک و پره‌های اتوبوسی برای دفع سریع حرارت.

  • فرآیند: انرژی داغ وارد رادیاتور می شود، توسط فن خنک و دوباره به موتور بازمی‌گردد.

نقشه واترپمپ

واترپمپ یا پمپ آب، جریان لیوان محرکه مایع خنک‌کننده است. این پمپ که معمولاً با تسمه تایم یا تسمه کمکی می‌چرخد، مایع را در مسیر موتور رادیاتور به گردش درمی‌آورد.

  • بدون واترپمپ، مایع درجا می‌ماند و موتور ظرف چند دقیقه داغ می‌کند.

  • پمپ داخلی پروانه، آب را با فشار مناسب حرکت می دهد.

علائم خرابی رادیاتور

  • نشتی مایع زیر خنک‌کننده : لکه‌های سبز یا نارنجی خودرو.

  • افزایش سرعت موتور حتی در حرکت عادی.

  • زنگ‌زدگی یا ترک روی بدنه رادیاتور .

  • فن دائم‌کار یا غیرفعال به دلیل سنسور خراب.

علائم خرابی واترپمپ

  • صدای جیغ یا زوزه از جلو موتور (بلبرینگ پمپ خراب است).

  • داغ شدن سریع موتور حتی با فن سالم .

  • نشتی آب از سوراخ اطمینان پمپ .

خرابی واترپمپ معمولاً می‌تواند منجر به ایجاد یک موتور شدید شود.

نکات نگهداری و سرویس

  1. تعویض منظم ضدیخ/آب رادیاتور هر ۲ سال یا طبق دفترچه خودرو.

  2. بررسی تسمه واترپمپ (تسمه تایم یا کمکی) در هر سرویس دوره‌ای.

  3. از ضدیخ استاندارد برای جلوگیری از استفاده از رسوب و زنگ زدگی.

  4. اطمینان از سلامت درب رادیاتور ; فشار نادرست باعث ایجاد می‌شود.

  5. شست‌وشوی دوره‌ ای شبکه رادیاتور از گرد و حشرات.

هزینه تعمیر و تعویض

  • رادیاتور: تعویض یا تعمیر به جنس و مدل خودرو بستگی دارد. در خودروهای داخلی حدود چند میلیون تومان.

  • واترپمپ: معمولاً هر ۶۰–۹۰ هزار کیلومتر یا همراه با تعویض تسمه تایم تعویض می‌شود.

جمع بندی

رادیاتور و واترپمپ، خط دفاعی اصلی موتور در برابر گرما هستند.

  • واترپمپ جریان خنک کننده را حفظ می کند.

  • رادیاتور گرما را به بیرون منتقل می کند.

سرویس منظم، استفاده از ضدیخ باکیفیت و توجه به علائم هشدار می‌تواند عمر موتور را افزایش دهد.اگر دمای موتور غیرعادی بالا می‌رود یا مایع خنک‌کننده کم می‌شود، بی‌توجهی نکنید. ممکن است قهرمانان پنهان خودروی شما رادیاتور یا واترپمپ نیاز به سرویس داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *