بررسی نحوه کارکرد ترموستات
ترموستات یک سوپاپ خودکار است که بین موتور و رادیاتور نصب می شود.
-
مکانیزم: داخل آن کپسولی حاوی موم حرارتی است. هنگامی که خنککننده به میزان تعیینشده میرسد، موم منبسط و سوپاپ را باز میکند تا آب به رادیاتور برود و موتور خنک شود.
-
وقتی دما پایین بیاید، موم جمع میشود و سوپاپ دوباره بسته میشود تا موتور سریعتر گرم شود.
مسئولیت اصلی ترموستات
-
تنظیم کارکرد برای بهترین راندمان و طول عمر.
-
کمک به کاهش مصرف سوخت با رانندگی به سرعت بهینه.
-
حفاظت در برابر گرمای بیش از حد با بازکردن مسیر به رادیاتور هنگام داغ شدن.
نشانه های خرابی ترموستات
-
گرم شدن بیش از حد موتور و جوش آوردن (ترموستات گیر کرده و بسته).
-
گرم نشدن یا بخاری ضعیف حتی بعد از گرم شدن موتور رانندگی (ترموستات در حالت باز گیر کرده).
-
نوسان شدید عقربه دما روی آمپر داشبورد.
-
مصرف غیرعادی سوخت.
روش تست ساده
-
وقتی موتور سرد است، مسیر شلنگ بالای رادیاتور را لمس کنید.
-
پس از چند دقیقه کارکرد، اگر شلنگ داغ شود، یعنی ترموستات درست در زمان مناسب باز می شود.
(برای تعیین دقیق تر، بازکردن و قراردادن در آب جوش با دماسنج توصیه می شود.)
نکات مربوط به نگهداری
-
بررسی دوره ای سطح و کیفیت ضدیخ ؛ رسوبات میتواند عملکرد ترموستات را مختل کند.
-
تعویض طبق توصیه سازنده جمع هر ۴–۵ سال یا حدود ۸۰–۱۰۰ هزار کیلومتر.
-
از ضدیخ استاندارد برای جلوگیری از استفاده از کپسول مومی.
هزینه و قابلیت تعویض
ترموستات از قطعات ارزان اما حیاتی است. تأخیر در تعویض آن میتواند به سوختن واشر سرسیلندر و تعمیرات چند میلیونی تبدیل شود.

جمع بندی
ترموستات مانند یک نگهبان دقیق، موتور را در شرایط ایده آل نگاه میدارد:
-
پایینتر = مصرف سوخت بیشتر و استهلاک.
-
بالاتر = خطر ایجاد آسیب جدی.
چک کردن، تنظیم و تعویض بهموقع ترموستات، سرمایهگذاری کوچکی است که از تعمیرات چند میلیونی جلوگیری میکند.



